2010. november 8., hétfő

Szezámkeksz (glutén-, tej- és cukormentes, paleo) - 38. VKF!

Azoknak is nagyon ajánlom ezt a receptet, akik nem követnek semmilyen speciális étrendet.
Ez a keksz ropogós és nagyon finom!
Az ember nem is gondolná, hogy ez is mandulalisztből készült - pedig igen :)
Az idei szezon első BBQ partijára készítettem. 

Hozzávalók:
3 bögre hántolt mandulaliszt (kb. 34 dkg-nak felel meg)
másfél teáskanál só
1 bögre szezámmag 
2 evőkanál szőlőmagolaj
2 nagy tojás

A sütőt melegítsük elő 175 C fokra.
A mandulalisztet összekeverjük a sóval és a szezámmaggal, egy másik tálban a tojásokat a szőlőmagolajjal, majd a tojásos olajat hozzáöntjük a lisztes keverékhez. 
A kapott massza szépen össze fog állni. Osszuk ketté, mert így könnyebb lesz vele dolgozni a továbbiakban.
Helyezzük az egyik tésztagolyót két nagyméretű sütőpapír közé és így nyújtsuk ki kb. 2 mm-esre.
Ekkor a felső sütőpapírt vegyük le és egy késsel vágjuk fel* a kinyújtott tésztát kb. 4x5 cm-es téglalapokra (vagy tetszőleges méretűre)**. 
Tegyük a tésztát sütőpapírostól egy tepsibe és süssük kb. 12-15 percig, illetve amíg aranybarna nem lesz.
Sütés után legalább egy fél órát pihentessük.



*Az sem baj, ha nem vágjuk be teljesen, csak jól látható vonalat nyomunk a késsel, mert sütés után a vonal mentén szépen lehet majd törni. Ha be is vágjuk, a kés élét rendszeresen töröljük meg, mert a szezámmag rá fog ragadni a kés élére és nem lesz szép a vágás.
** Én a hullámos széleket visszadobtam a tálba és újra kinyújtottam őket, így sokkal több "tökéletes" darabom lett.

A recept Elana Amsterdam: The Gluten-free Almond Flour Cookbook című szakácskönyvéből származik.

Tejérzékenyeknek: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.
Glutén érzékenyeknek: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.
Paleosoknak: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Húúúúú de jó! Szerinted darált mandulával is meg tudnám csinálni, mert itt egyszerűen nem kapok mandulalisztet!

Alexandra írta...

Nyugodtan, mert amit nálunk lehet kapni mandulaliszt néven, abból szerintem nincs kivonva az olaj.

smohai írta...

Évekkel ezelőtt kifejlesztettem egy sokkal termelékenyebb birsalmasajt és -lekvár készítési technológiát. Itt olvasható:
http://www.mindmegette.hu/birsalmasajt-birsalmalekvar-hetszeres-termelekenyseggel.recept
Idénre terveztem cukor nélkül elkészíteni. Jó ötlet a recepted szerinti ízesítés, ezt is ki fogom próbálni. Szerintem a birsalma elég savanyú ahhoz, hogy ne kelljen tovább savanyítani a nyers szőlő levével.

O-Ren Ishii írta...

Szia! Kipróbáltam, isteni lett! Köszönöm! Annyit változtattam, hogy hántolatlan, kávédarálóban őrölt mandulát használtam (mandulaliszt híján), és mivel szőlőolajról még csak nem is hallottam, más zsiradékot (khm... mangalicazsírt, bocsi :D) tettem picit hozzá. Ja, meg mivel ismerem magam, csak 1 teáskanál sót. De így is nagyon finom lett, most gyakorolhatom az önfegyelmet... :D

Kitti :) írta...

szuper ez a keksz! - Tomi kedvence, eddig csak boltban vettük :)
sajna én is néztem mandula lisztet itthon, de méregdrága :( , 25 dkg 2500ft :O :O . megpróbálom darált mandulával :)- majd beszámolok ;)

Alexandra írta...

@smohai:
Köszönöm a tippet! Remélem, ízleni fog az új ízesítés.

@O-Ren Iishi:
Szerintem a szőlőmagolajat csak azért használja annyit az eredeti recept írója, mert nagyon magas hőmérsékleten is lehet használni anélkül, hogy káros anyagok keletkeznének benne. Az olívaolaj nem ilyen, de a mangalica tökéletes választásnak tűnik.
Örülök, hogy ízlett :)

@Kitti:
Na, itt a dió számít különlegességnek, nem a mandula :D Őrölt dióval még soha nem találkoztam a boltokban.
S mint a fenti hozzászólásból láthatod, hántolatlan kávédarálóban őrölt mandulával is működni fog a recept :)

Névtelen írta...

Szia!
van gesztenyelisztem, amit Korzikan vettem. azthiszem kiprobalom azzal is. köszi a receptet
Marianna

Alexandra írta...

@Marianna:
Javaslom, hogy először csak egy mini adaggal próbálkozz, mert nem vagyok biztos abban, hogy a gesztenyeliszttel is működni fog a recept. Kár lenne azt a finom lisztet kidobni... Kíváncsi vagyok, hogy sikerül.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...