2010. november 22., hétfő

Shirazban főtt aszalt szilva dzsem és bonbon

Még novemberben készítettem el ezt az ételt (kisebb változtatásokkal), melynek kísérője volt a szilvaszósz. Mivel nálunk ugyebár most kezdődik a nyár, friss szilvát még nem lehet kapni. Aszalt szilva viszont mindig van itthon, így ebből készült a szósz is. 
Nos, nem lett olyan szép piros, mint az eredeti receptnél látható, de nagyon finom lett! 
És mivel már pár napja azon gondolkoztam, milyen különleges bonbonokat készítsek karácsonyra, nem volt nehéz eldönteni, hogy ez a szósz remek lesz lekvárnak is, s mint ilyen, bonbon tölteléknek is :)

Hozzávalók:
fél kg kimagozott aszalt szilva
annyi shiraz*, amennyi legalább félig ellepi a szilvákat (kb. másfél - két deci)
fahéj
frissen őrölt színes vagy feketebors

Az aszalt szilvákat egy kis nyeles serpenyőbe tettem, félig leöntöttem shirazzal, majd felöntöttem forrásban lévő vízzel. Egy ideig állni hagytam, hogy a szilvák megpuhuljanak és magukba szívják a folyadékot, majd az egészet feltettem főni. Amikor már rotyogott, megszórtam jó sok fahéjjal és frissen őrölt borssal. Ez utóbbival sem spóroltam. 
Hagytam tovább főni, amíg a folyadék kezdett csökkenni és besűrűsödni. Ekkor levettem a főzőlapról és egy botmixerrel az egészet jó krémesre kevertem. 
A dzsemet (a család minden tagja által elvégzett minőség-ellenőrző kóstolója után) az előkészített tiszta üvegekbe kanalaztam, lezártam a kupakkal, fejre állítottam és így hagytam őket kihűlni.
Két kisebb üvegem lett majdnem tele, kb. másfél deciliteresek. 

Nagyon finom, sűrű lekvár lett az eredmény, aminek van egy kis borsos-csípős utóíze. 
A bors használata édességekbe nem új dolog, már az ókorban is nagyon népszerű fűszernek számított.

Ezzel a lekvárral töltöttem meg az ajándékba készített bonbonokat is az alábbi képen:



Itt már ketté vágtam egy-egy bonbont, hogy látszódjon a töltelék.

Az aszalt szilva dzsem mellett készítettem még sütőtök lekvárt, paradicsomdzsemet és narancsos répa lekvárt is. (Receptek később).

A paradicsomdzsemhez ezt a jól bevált receptemet használtam, azzal a különbséggel, hogy csak 10 dkg xylitet tettem bele a cukor helyett és egyáltalán nem használtam rumot. Így is elég édesnek találtam.

* a shiraz vörösbor, itt Ausztráliában nagyon népszerű és gyakori. A férjem egyik kedvence, ezért mindig van itthon.Természetesen más vörösbort is használhatsz.

Tejérzékenyeknek: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.
Glutén érzékenyeknek: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.
Paleosoknak: Élvezd az ételt úgy, ahogy van.

5 megjegyzés:

Wise Lady írta...

Csodaklassz bonbonok ezek, de a szósz is nagyon tetszik, sült mellé képzelem el itthon.

Wise Lady írta...

Csodaklassz bonbonok, és a szósz is nagyon tetszik.

Alexandra írta...

Köszönöm :)
Csak egy kicsit nehéz őket csinálni a nyári meleg konyhában :D
Ki kell várnom a rosszabb időt...

Névtelen írta...

Szuperek ezek a bonbonok! Én is most kísérletezgetek hasonlóakkal. Csak egy gond van velük: neked is olvadoznak, ha épp nincsenek hűtőben?
Azt hogyan oldottad meg, hogy a folyadék a közepébe kerüljön?
Üdv,
MW

Alexandra írta...

@MW:
Nem teszek a csokiba semmit sem, épp csak felmelegítem, hogy folyékony legyen.
A bonbonokat speciális szilikonos bonbon formákban készítettem. Először kikentem az üregeket csokival, majd amikor az megdermedt beletettem a tölteléket, végül csokival lezártam és be a hűtőbe.
Állítólag a szilikonos jégkockatartók is jók erre a célra, de még nem próbáltam őket.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...